Brev:
Spiser næsten kun brød
19. august 2015
Alder:
14 mdr.
Spiser næsten kun brød
Kære Helen
Vi er på ferie, og jeg har ikke ikke din bog om børn og mad med, så jeg har brug for et godt råd...
Vores dreng er helt klart i en fase, hvor han vil selv, og det kommer især til udtryk i forbindelse med måltiderne. Det er kommet snigende over nogle uger, at han vil spise selv og har øvet meget med ske og gaffel, men det er stadig rigtig svært.
Indtil for få dage siden kunne jeg få lov at give ham havregrød til morgenmad med ske (det eneste måltid hvor han tillod hjælp), men det gider han nu heller ikke længere. Faktisk har han mistet interessen for ske og gaffel, og hvis han ikke selv kan sidde med maden i hånden og gumle, ryger der ingenting ind.
Til mellemmåltider og frokost og aftensmad sørger vi får, at der altid er noget, han selv kan spise, men der kommer mindre og mindre i maven. Mest kun brød og fx frikadeller eller et stykke fisk. Grøntsager gider han pludselig ikke. Selv kartoffelpandekage med skjulte grøntsager, som han har elsket, rører han nu ikke.
Jeg ved, at man skal prøve at lade være med at vise sin bekymring, og at det jo nok er en naturlig fase, men hold op, jeg synes, det er svært. For bare tre uger siden spiste han som en mejetærsker, og nu næsten ingenting. Hvor lang tid kan man acceptere dette uden at det går ud over vægten og ernæringen?
Vi prøver med mange små måltider.. men skal vi fx helt holde op med at tilbyde brød, sådan at han ikke kan vælge det frem for grønt osv?
Vi har været på ferie i 4 dage nu, og jeg har på fornemmelsen, at de nye omgivelser ikke ligefrem gør det bedre, men situationen opstod allerede for flere uger siden derhjemme. Sjovt nok er der ingen problemer i vuggestuen. Der lader han sig velvilligt made med ske til frokost, og spiser selv frugt i stykker om eftermiddagen. Begge dele nægter han sammen med os! Hvad sker der mon?
På forhånd tusind tak for dit svar.
Hilsen
En lidt bekymret mor